Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

ÄR DU RÄDD FÖR KOLHYDRATER?

Var inte rädd för kolhydrater …

Förr i tiden hade fullkorn en viktig del i kosten för mänskligheten på grund av sin långa hållbarhet. Det var perfekt mat under säsonger där det inte fanns fräsch frukt och grönsaker.

Fullkorn innehåller en mängd av viktiga näringsämnen som järn, fibrer, vitamin E, enzymer, och B-komplex vitaminer. Och är en stor energi källa. Så sluta undvik ”kolhydrater” – dom har sin funktion.

Nyckeln här är att äta rätt kolhydrater. Jag är säker på att många av er redan vet att vit pasta, ris, potatis, bröd, etc. bör undvikas och ersattes med bättre alternativ.

Dessa är de bra kolhydrater: grönsaker, brunt ris, bovete, havregryn, couscous, bulgur, hirs, quinoa, kamut, spelt, och vildris.

Kom ihåg att tugga väl … Det är viktigt att hjälpa kroppen med matsmältningen redan i munnen.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • Hej jag älskar din blogg och har inspirerats mycket av raw food. Jag äter annars enligt GI med långsamma bra kolhydrater. Men jag har aldrig povat kamut eller spelt. KAn inte du skriva lite mer specifikt om vad det är och gärna ge något recept =) 

    leslita.blogg.se 2013-03-30 21:05:00
    Svara
  • Det är ju rena skämtet att säga att couscous är ett bra alternativ. Det görs uteslutande från vete och är precis lika illa som vilken vit pasta som helst. Ska man skriva om hälsa måste man väl i alla fall veta vad saker innehåller? 

    Lina 2013-03-28 10:33:00
    Svara
    • Svar på Linas kommentar.

      Couscous börjades laga i Afrika, och då använda man millet. Denna form finns fortfarande att köpa. Tack!

      filsve 2013-03-28 12:36:00
      Svara
    • Svar på Linas kommentar.

      Hej Lina,

      Tack for kommentaren.

      Couscous har sina fördelar också! Det är en bra protein källa och fiber rikt. Och har ett ämne som heter selenium, en “trace mineral” som kroppen behöver till cellerna.

      xx,
      Filippa

      filsve 2013-03-28 12:34:00
      Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Sophia Anderberg
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Sara Che
Hälsa
Foodjunkie
Home
Jannike Ebbing
Lifestyle
Emelie Walles
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Hälsa
Jenny Sunding
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Evelina Andersson
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Mode
Imane Asry
Home
34 kvadrat
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Fanny Ekstrand